Raport îngrijorător: Viteza și indisciplina în trafic, principalele cauze ale accidentelor rutiere petrecute în România
Viteza şi indisciplina în trafic sunt principalele cauze care produc 39% dintre accidentele rutiere în România, a declarat, marţi, Flavius-Florin Pavăl, şef Serviciu Siguranţa Traficului în cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
19 Martie 2024, 15:29
Potrivit acestuia, indisciplina în trafic a conducătorilor auto şi viteza sunt cauzele care au determinat 39% dintre accidentele rutiere produse în România.
'Avem două cauze care produc 39% dintre accidente. Vorbeam de educaţie - indisciplina pietonilor - şi viteza. Toate conduc la conducătorul auto şi acesta trebuie să fie disciplinat, atât coercitiv, cât şi preventiv, prin campanii, ca să conştientizeze rolul. Vorbeam de cele două cauze principale. Deci, ca un exemplu, să vedem că totul stă şi în puterea conducătorului auto, avem un exemplu pe A1, la km 71, pe Calea 2. În fiecare lună, din mai 2023 şi până în februarie, vedem că cel puţin 21% dintre conducători au depăşit limita maximă admisă, de 130 km/h. Dacă ne gândim la ce înseamnă accident la peste 130 km, înseamnă deces imediat. Nu există soluţii dacă nu ai alte soluţii tehnice, de exemplu un atenuator de impact în parapet. Dar dacă conducătorul auto nu respectă viteza, clar nu ai ce să faci sau trebuie să depui extrem de multe eforturi sau pe locaţii în care nu ar trebui doar ca să reduci accidentele. (...) La fel şi un alt de exemplu, pe autostradă, în partea de vest a ţării, unde avem tot depăşiri foarte multe. Peste 17% din conducătorii auto lunar depăşesc viteza maximă admisă', a arătat Flavius-Florin Pavăl.
Reprezentantul CNAIR a subliniat că trebuie ţinut cont şi de faptul că parcul auto a crescut exponenţial din 2010 până astăzi, cu 84%, aproape dublându-se.
În ceea ce priveşte DN2, o soluţie a fost circulaţia 2+1, după modelele europene.
'Am impus acea circulaţie 2+1 după modelele europene, iar de la implementare se vede clar că numărul de accidente rutiere a scăzut de la 43 de accidente la şase accidente şi, la fel, a scăzut numărul de persoane decedate şi de răniţi grav. Totodată, avem strategia de a implementa sistemul de circulaţie, de sistematizare în sistem 2+1 pe toată lungimea DN2 şi atunci n-o să mai fie congestiile pe care le întâlnim astăzi în două zile - vineri şi duminica - pentru că toată circulaţia va fi dispersată pe toată lungimea drumului, conducătorii auto vor fi învăţaţi cu modul de circulaţie şi atunci congestia va dispărea, iar oricum vom asigura şi siguranţa rutieră prin diminuarea accidentelor', a subliniat el.