15 Martie: Un moment de reflectare și acțiune pentru drepturile consumatorilor
Pe 15 martie vom marca „Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor", o şansă de a cere factorilor de decizie respectarea şi protejarea drepturilor tuturor consumatorilor şi de a protesta faţă de abuzurile şi nedreptăţile sociale care subminează aceste drepturi.
Articol de Antena Satelor, 13 Martie 2024, 19:15
Multe afaceri din România nu au ca element central consumatorul, ci realizarea cu orice preț, în orice condiții și într-un interval cat mai scurt a unor profituri uriașe.
La această stare de fapt a contribuit și statul român, care prin instituțiile sale nu a întreprins suficiente măsuri atât în plan legislativ cât și dpdv al supravegherii pieței ca să protejeze drepturile și interesele consumatorilor.
Cu siguranță legislația s-a îmbunătățit și ne-a oferit mai multe pârghii pentru a putea proteja drepturile consumatorilor. Din păcate, acest lucru are un curent mai puternic dinspre Europa. Spun, din păcate, pentru că avem și noi inițiate acte normative, ce pare ca un parcurs mai dificil decât cele europene. Ne bucurăm măcar că le avem pe cele europene, pentru a putea face ceea ce trebuie în folosul tuturor celor care, nu numai reclamă, ci și într-un mod preventiv, pentru a nu se ajunge în situația de a reclama o fapta", a declarat Radio Antena Satelor, Horia Constantinescu, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului.
Cele mai frecvente nereguli constatate de ANPC
Acțiunile au trei abordări diferite. În momentul când structura centrală stabilește o anume categorie de produse sau servicii, ce trebuie verificate la nivel național, sunt acțiunile operative pe care le pot desfășura comisariatele județene acolo unde au informații sau doresc să facă acțiuni cu caracter preventiv. In sensul eliminării pericolelor din calea consumatorilor. Mai sunt acțiunile de control generate de sesizările consumatorilor. Suntem în permanent contact cu presa și credem noi că în felul acesta putem transmite, nu numai acțiunile noastre și modul în care s-au desfășurat, dar și informații esențiale pentru a ști consumatorii de ce să se poată feri pe viitor.
Ne confruntăm în continuare cu jucării și mă gândesc acum la sărbătorile pascale ce urmează. Jucării de o calitate indoielnica, care nu au trecut prin toate evaluarile obligatorii. Multe dintre cele vandute, mai ales în mediul rural, sunt foarte ieftine, în condițiile în care, de fapt, acestea sunt și cele mai periculoase. Continuăm cu textilele și cu multe dintre alimentele ce se pretind a fi de o anumită calitate, în condițiile în care acestea, nu sunt nici pe departe de calitatea promisa, a mai precizat Horia Constantinescu, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului.