Virgil Popescu: Vom exploata gazele din Marea Neagră. Greenpeace afirmă că proiectul reprezintă o ameninţare pentru Litoral
România va exploata gazele din Marea Neagră şi va avea surplus de gaze naturale, practic dublându-şi producţia cu mult peste necesarul actual al consumului intern, potrivit fostului ministru al Energiei, Virgil Popescu.
21 Iunie 2023, 14:21
'O nouă promisiune îndeplinită: vom exploata gazele din Marea Neagră, care vor ajunge în casele românilor. Salut anunţul făcut astăzi cu privire la luarea deciziei de investiţie. Mă bucur că în urma muncii pe care am făcut-o ca ministru al Energiei am contribuit activ la luarea acestei decizii importante. Cu ajutorul şi susţinerea colegilor, a preşedintelui Klaus Iohannis, a preşedintelui PNL Nicolae Ciucă, a prim - ministrului Marcel Ciolacu, partenerilor americani şi a tuturor factorilor implicaţi am urmat o strategie clară prin care să ajungem la rezultatul de astăzi. Aici menţionez adoptarea legii offshore, preluarea de către Romgaz a participaţiei companiei Exxon aferentă perimetrului Neptun Deep, semnarea acordului privind transportul gazelor naturale din Marea Neagră către beneficiarii autohtoni, operatori economici sau gospodării dintre Transgaz, Romgaz şi Petrom sunt doar o parte din paşii care au fost făcuţi pentru a ajunge mai aproape de începerea lucrărilor de exploatare a gazelor din Marea Neagră, din perimetrul Neptun Deep', a scris Virgil Popescu pe pagina sa de Facebook.
El a subliniat că, prin demararea acestui proiect, România va deveni un furnizor de securitate energetică regională.
OMV Petrom şi Romgaz au anunţat miercuri dimineaţa că au aprobat planul de dezvoltare a zăcămintelor comerciale de gaze naturale Domino şi Pelican Sud din perimetrul Neptun Deep, acesta urmând să fie depus la Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale pentru confirmare.
OMV Petrom este operatorul, fiecare dintre companii având o participaţie de 50% în proiect.
Activiştii Greenpeace România susţin că exploatarea gazelor offshore anunţată, miercuri, de OMV Petrom şi Romgaz reprezintă 'o nouă ameninţare pentru Marea Neagră şi litoral'.
'Viaţa din Marea Neagră este în pericol! OMV Petrom şi Romgaz tocmai au anunţat că încep exploatarea în adâncime a gazelor fosile din apele teritoriale ale României. Decizia e una catastrofală pentru biodiversitate, mediu şi litoralul românesc, după cum o arată zeci de exploatări similare. Presiunea pe care proiectul Neptun Deep o va avea asupra habitatelor marine se adaugă problemelor ecologice cu care Marea Neagră se confruntă deja. Proiectele şi programele de colaborare ştiinţifică din Marea Neagră, precum EMBLAS, Connect Black Sea şi MISIS Black Sea Marine Atlas, au demonstrat că poluarea cu substanţe toxice şi microplasticul, pescuitul excesiv şi speciile invazive sunt provocări majore pentru viaţa din Marea Neagră. În plus, invazia rusă din Ucraina aduce ameninţări grave la adresa habitatului marin din cauza distrugerilor de război, exploziei minelor marine, expunerii sporite la poluare fonică, scurgerile de petrol şi alte devastări provocate de conflict. Rapoartele despre decimarea delfinilor din Marea Neagră şi migraţia acestora spre sud arată un impact mult mai mare asupra mediului marin decât se credea iniţial. Mai mult, recenta distrugere a barajului Kakhovka expune Marea Neagră la un nou dezastru ecologic', se arată într-un conunicat al organizaţiei de mediu.
Potrivit sursei citate, amplasamentul propus pentru construcţia facilităţilor de pe uscat ale proiectului Neptun Deep este localizat în sudul comunei Tuzla, judeţul Constanţa, în imediata apropiere a staţiunii turistice Costineşti, unde cele mai apropiate locuinţe sunt situate la aproximativ 100 de metri faţă de limita zonei propuse pentru instalarea conductei.
Greenpeace adaugă că, la celălalt capăt, zona de dezvoltare a perimetrului Neptun Deep este situată în vestul Mării Negre, în zona economică exclusivă (ZEE) a României, la 160 de kilometri de facilităţile de pe uscat.
'Infrastructura de pe mare traversează mai multe unităţi geomorfologice diferite şi unice, inclusiv zona de coastă, platforma şi panta continentală a Mării Negre. Proiectul intersectează două arii protejate Natura 2000, situate în zona de coastă a Mării Negre. Acestea sunt reprezentate de Situl Natura 2000 Marea Neagră (ROSPA 0076), care va fi subtraversat de traseul conductei pe o lungime de aproximativ 2,5 km, şi de Situl Natura 2000 Zona marină de la Capul Tuzla (ROSCI 0273), de asemenea subtraversat de traseul conductei pe o lungime de aproximativ 600 m. Planurile de execuţie ale tunelului şi conductei din apropierea ţărmului vor include utilizarea de nave ancorate în cadrul ariilor naturale protejate Natura 2000, cu un impact negativ ce ţine de afectarea suprafeţelor de habitat caracteristic substratului dur (recifi)', notează activiştii de mediu.
Aceştia sunt de părere că proiectul are un impact negativ şi asupra zonei de coastă a Mării Negre, acesta fiind reprezentat de: perturbarea peisajului natural în perioada lucrărilor de construcţie cu impact vizual pentru turişti şi localnici din cauza prezenţei echipamentelor şi vehiculelor de construcţie de pe uscat; disconfort pentru populaţia locală şi pentru turişti din cauza zgomotului şi vibraţiilor produse de vehiculele şi echipamentele utilizate pentru lucrările de construcţie şi instalare de pe uscat; impactul asupra activităţii de pescuit din cauza prezenţei componentelor subacvatice ale proiectului.
De asemenea, pe lista problemelor întocmită de Greenpeace se mai află: perturbarea speciilor de faună, care folosesc terenurile arabile ca loc de hrănire; perturbarea activităţii speciilor de faună, din cauza zgomotului, iluminatului şi prezenţei umane; poluarea aerului cu particule (praf) din cauza lucrărilor de excavaţie şi de amenajare a terenului (curăţarea vegetaţiei, excavarea solului, umpluturi), traficul pe drumuri neasfaltate şi manipularea materialelor de construcţie (balast, nisip); poluarea aerului cu emisii de la motoarele cu ardere internă ale navelor, vehiculelor şi echipamentelor necesare pentru efectuarea lucrărilor de construcţie şi instalare; deteriorarea conductelor de alimentare cu apă şi canalizare existente pe uscat din cauza unor accidente în timpul lucrărilor de excavare şi de amenajare a terenului (de exemplu, degajarea vegetaţiei, excavarea solului); deteriorarea căii ferate din apropiere din cauza unor accidente în timpul lucrărilor de subtraversare a plajei.