Dificultatea integrării copiilor cu autism în școlile tradiționale
Școlile tradiționale din România întâmpină încă foarte mari dificultăți atunci când trebuie să-i integreze pe copiii diagnosticați cu autism, principalele cauze fiind lipsa personalului calificat pentru educația cu cerințe speciale, lipsa unei programe special concepute de psihologi și lipsa de informare a elevilor cu privire la această tulburare.
22 Septembrie 2016, 07:18
Din această cauză, cred psihologii de la Asociația “Împreună Pas cu Pas”, există o tendință tot mai mare de a judeca și de a eticheta un copil cu o asemenea tulburare, înainte de a-i asculta povestea lui și a familiei. “Dacă este să privim din exterior această problemă, fără a avea cunoștințe despre implicațiile reale ale autismului, oamenii sunt înțelegători și bine intenționați.
Adevărata problemă și, totodată, dramă, este atunci când încercăm să-i integrăm pe acești copii minunați în școlile tradiționale. Ceilalți părinți privesc această integrare cu scepticism, însă foarte puțin oameni înțeleg că un simptom extrem de important și greu de înțeles și de recuperat este fix interacțiunea socială, pe care nu o poate dobândi decât în cadrul unui colectiv.
În momentul în care începe procedura de înscriere a copilului în școală, părintele este entuziast și plin de optimism, însă constată pe parcurs că lucrurile sunt mult mai complexe și intră într-un cerc vicios cu amprente emoționale majore asupra copilului și asupra familiei sale.
Cu atât mai mare este dezamăgirea părinților, cu cât aceștia fac eforturi financiare uriașe pentru a acoperi costurile programelor de terapie timp de 3-4 ani, până în ziua care trebuie să intre în clasa I.
Mulți părinți cred că micuții lor vor fi primiți cu brațele deschise, însă la ora actuală sistemul educațional din România nu este pregătit să-i integreze în mod natural pe copiii cu autism. Unul din motive este lipsa de fonduri destinate pregatirii cadrelor didactice”, consideră psihologul clinician Nicoleta Burlacu, specializat pe tulburări de spectru autist și, totodată, președintele Asociației “Împreună Pas cu Pas”.