Proiect: Integrarea producției legumicole în lanțul comercial
Ministerul Agriculturii pregăteşte un proiect legislativ care va prevedea că produsele agroalimentare procesate în România să aibă un adaos comercial limitat până în 20%, iar pe produsele care vin din import retailerii să pună ce adaos comercial doresc.
Articol de Antena Satelor, 24 Aprilie 2024, 16:50
Care ar fi efectele pe care le-ar putea avea o asemenea lege si cu cât ar putea să scadă prețurile, a explicat Florin Barbu, ministrul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
"Discutăm de o lege pentru a încerca o plafonare a adaosului comercial, pentru toate produsele românești. Pe lângă partea de panificație, vorbim aici și de alte produse, că vorbim de lactate, că vorbim de procesare carne, sunt anumite produse care vin din import care au un adaus comercial mai mic decât adaosul comercial pe care retaiul îl practică pe produsele românești. Acest lucru inseamna ca produsele românești nu au un volum de vânzare foarte mare. Având în vedere că asigurăm toate cheltuielile, vorbim de de un profit net de până la 20%.
Retailerii uneori au o practica comercială neloială. Adaosul comercial pe produsele românești este mult mai mare decât produsele care vin de inport. Această lege va fi finalizată undeva în în 2 săptămâni, va fi depusă în Parlamentul României și bineînțeles, va intra pe circuitul de avizare. Prin această lege, inclusiv și cu legea practicilor comerciale neloiale, practic, retailarii nu au voie să delisteze produsele românești, pentru că vor avea practic o amendă foarte mare, din cifra de afaceri.
Dacă vrei să ai un profit mai mare, cu un adaos comercial limitat, trebuie să ceri materia primă de la producător, de la fermieri. Pentru că în orice procesare, materia primă reprezintă, că vorbim de lactate, că vorbim în procesare carne, reprezintă cam 70% din produs."
In ceea ce priveste integrarea productiei legumicole in circuitul comercial, ministrul Florin Barbu a apreciat rolul si activitatea Casei de Comerţ Agroalimentar «Unirea»” si a subliniat necesitatea intensificarii investitiilor in zona de depozitare, sortare si ambalare a produselor romanesti.
"Lucrurile au intrat într-o normalitate la Casa Unirea. Pot să vă spun în premieră, Casa Unirea a semnat cu un retailer anul acesta, pentru a asigura tot timpul anului cantitățile de legume. Le-am spus că vrem să ne disciplinăm legumicultorii din bazinele legumicole. Astfel încât Casa Unirea să orienteze legumicultorii, să pună culturile să putem sa acoperim necesarul de legume tot timpul anului, în magazinele de retail. Sunt convins că pe lângă retailer-ul cu care am semnat, vor veni și alți retaileri. Speram să integrăm legumicultorii, prin formele de sprijin pe care le-am dat. Pe de o parte granturile care venim, de 3.000 euro pe ciclu unu și 1.000 euro pe ciclul doi și partea de încălzire a serelor și solarilor, astfel încât să asigurăm ciclu tot timpul anului în retail-ul din România.
Acesta este rolul Casei Unirea, de a integra producătorii în magazinele din retail din România. 70% din consumul de produse agroalimentare se face prin prin aceste magazine de retail. Casa Unirea are acest rol, nu să facă profituri, să integreze și să dea la timp fermierilor plata pe produsele agro-alimentare care intră în Casa Unirea și le valorifică prin prin magazinele de retail. Cel mai important esdte ca să aibă practic spații dezvoltate atât de depozitare, cât și de comercializare. Nu poți să devii competitiv într-un contract, un retail din România, pentru că tot timpul am văzut că retailerii reproșează că am face cu Casa Unirea sau cu asociațiile de producători, numai că nu au cantitatea necesară.
De aceea noi trebuie să facem investiții în această zonă de depozitare, de sortare, de ambalare și apoi să mergem către retail, cu cantitatea necesară tot timpul anului."