Ascultă Radio Antena Satelor Live

Contractele de telefonie, internet și televiziune: Cum pot fi prelungite şi ce drepturi au utilizatorii

După expirarea perioadei iniţiale a unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de comunicaţii electronice, utilizatorii finali pot opta pentru prelungirea contractului sau denunţarea acestuia fără penalităţi.

Contractele de telefonie, internet și televiziune: Cum pot fi prelungite şi ce drepturi au utilizatorii
Foto: Pixabay

Articol de Petruț Mazilu, 21 Noiembrie 2024, 16:42

Înainte de prelungirea automată a contractului, furnizorii trebuie să informeze utilizatorii, în timp util şi pe un suport durabil, cu privire la încetarea perioadei contractuale iniţiale şi la mijloacele prin care pot solicita denunţarea unilaterală a acestuia.

În plus, pe parcursul perioadei de prelungire, furnizorii au obligaţia să le comunice utilizatorilor, periodic, cele mai bune tarife pentru serviciile de care beneficiază.

Modalităţi de prelungire a contractelor de comunicaţii electronice

La împlinirea perioadei contractuale iniţiale (de cel mult 24 de luni) a unui contract de telefonie, internet sau televiziune, utilizatorii finali au posibilitatea să opteze pentru o nouă ofertă a furnizorului actual, în urma negocierii cu acesta.

Acest lucru presupune, de cele mai multe ori, începerea unei noi durate contractuale minime.

În cazul în care utilizatorii decid totuşi să renunţe la contractul a cărui perioadă iniţială a expirat, nu li se vor aplica taxe de reziliere/despăgubiri contractuale, dar trebuie să se asigure că au transmis o solicitare expresă de denunţare către furnizor şi că iau în calcul termenul de procesare a cererii prevăzut în contract, care, conform legii, nu poate depăşi 30 de zile.

În aceste situaţii, utilizatorii vor suporta doar tarifele aferente utilizării serviciului pe durata perioadei de notificare prealabilă.

În cazul în care un utilizator nu face niciun demers pentru încetarea contractului, de regulă, serviciul pe care îl utilizează va fi furnizat în continuare, iar contractul de comunicaţii electronice se prelungeşte automat, pentru o perioadă determinată sau nedeterminată.

Furnizorii de servicii de comunicaţii electronice au obligaţia de a informa utilizatorii finali, în timp util şi pe un suport durabil, despre încetarea contractului şi mijloacele de denunţare unilaterală.

În plus, pe parcursul perioadei de prelungire automată a contractului, furnizorii au obligaţia de a le trimite utilizatorilor, cel puţin o dată pe an, o informare cu privire la cele mai bune tarife pentru serviciile contractate.

Utilizatorii au astfel posibilitatea să profite de mediul concurenţial, să facă alegeri în cunoştinţă de cauză şi să schimbe furnizorul atunci când apreciază că este în interesul lor.

Recomandări ANCOM

- ANCOM sfătuieşte utilizatorii de servicii de comunicaţii electronice care doresc să prelungească contractele existente să fie atenţi la condiţiile noului act adiţional/contract, în principal la planul tarifar şi noua perioadă contractuală agreată

- Totodată, utilizatorii sunt sfătuiţi să se asigure că primesc, fizic sau electronic, toate documentele contractuale (inclusiv anexe şi broşuri) şi că iau decizii informate

- Prevederile legale referitoare la informarea utilizatorilor în perioada de prelungire automată a contractului se aplică atât consumatorilor, cât şi persoanelor juridice.

Ce, cum şi unde reclami

ANCOM poate interveni dacă prelungirea contractului nu se realizează conform reglementărilor menţionate mai sus, respectiv dacă furnizorul nu şi-a respectat obligaţiile de informare cu privire la încetarea contractului şi la cele mai bune tarife pentru serviciile contractate.

În cazul în care furnizorii nu respectă contractul, consumatorii pot sesiza Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), iar alte categorii de utilizatori finali se pot adresa mediatorilor autorizaţi sau instanţelor de judecată.

InfoCentru ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informaţii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune), serviciile poştale şi serviciile digitale pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, oferte, calitatea serviciilor, serviciul de roaming sau regulile ce trebuie respectate în mediul online.

În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

O lege a restaurării naturii a intrat în vigoare în toate statele UE
Juridic 19 August 2024, 14:51

O lege a restaurării naturii a intrat în vigoare în toate statele UE

O lege a restaurării naturii, menită să atenueze efectele schimbărilor climatice şi ale dezastrelor naturale, a intrat în...

O lege a restaurării naturii a intrat în vigoare în toate statele UE
Incidente de integritate - 5 persoane prevăzute de Legea nr. 176/2010
Juridic 10 Iulie 2024, 10:17

Incidente de integritate - 5 persoane prevăzute de Legea nr. 176/2010

Agenţia Naţională de Integritate a constatat starea de incompatibilitate sau conflictul de interese de natură administrativă,...

Incidente de integritate - 5 persoane prevăzute de Legea nr. 176/2010
Tulburarea de posesie - Aspecte juridice
Juridic 10 Iunie 2024, 11:57

Tulburarea de posesie - Aspecte juridice

Tulburarea de posesie este o infracțiune prin care se aduce atingere pașnicei folosințe și posesii a bunurilor imobile din...

Tulburarea de posesie - Aspecte juridice
Lege nouă pentru familiile monoparentale: Fără muncă de noapte pentru părintele singur
Juridic 29 Mai 2024, 12:22

Lege nouă pentru familiile monoparentale: Fără muncă de noapte pentru părintele singur

Persoana singură din familia monoparentală nu poate fi obligată să lucreze noaptea - se precizează în legea care completează...

Lege nouă pentru familiile monoparentale: Fără muncă de noapte pentru părintele singur
Drepturi de decizie pentru mamele minore care au împlinit 16 ani, în interacțiunea cu statul
Juridic 24 Mai 2024, 15:51

Drepturi de decizie pentru mamele minore care au împlinit 16 ani, în interacțiunea cu statul

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, vineri, legea care prevede că mamele minore, care au împlinit vârsta de 16 ani, vor...

Drepturi de decizie pentru mamele minore care au împlinit 16 ani, în interacțiunea cu statul
Ghid practic lansat de ANAF pentru persoanele fizice care obțin venituri din închirieri
Juridic 18 Aprilie 2024, 12:14

Ghid practic lansat de ANAF pentru persoanele fizice care obțin venituri din închirieri

ANAF lansează un ghid informativ, esențial pentru persoanele care închiriază bunuri mobile și imobile.

Ghid practic lansat de ANAF pentru persoanele fizice care obțin venituri din închirieri
Contractul de donație. Ce este și cum se poate realiza
Juridic 16 Aprilie 2024, 15:52

Contractul de donație. Ce este și cum se poate realiza

Donatia este un proces realizat printr-un contract, prin care o persoana care are titlul de donator cedeaza catre alta...

Contractul de donație. Ce este și cum se poate realiza
Limitele legale ale dreptului de proprietate privată
Juridic 01 Aprilie 2024, 13:57

Limitele legale ale dreptului de proprietate privată

După cum este cunoscut, legea poate limita exercitarea dreptului de proprietate fie în interes public, fie în interes privat.

Limitele legale ale dreptului de proprietate privată