Numărul apicultorilor români este în creştere
Apicultorii români au constatat că în perioada pandemiei a crescut consumul de miere şi al altor produse sănătoase, aceasta în contextul în care în mod tradiţional România nu era o mare consumatoare de produse apicole.
19 Februarie 2022, 07:19
La noi se înregistrează însă şi un fenomen inedit: mierea românească merge în mare parte la export, iar pe piaţa autohtonă există concurenţa mierii din import, mai puţin calitativă.
Sălajul se numără printre judeţele care produc anual cantităţi importante de produse apicole de calitate, iar numărul apicultorilor este în creştere. Cel puţin în Sălaj, la anumite categorii de produse, producţia a fost bună. Apicultorul Aurelian Cozma, grupul local de acţiune GAL Valea Someşului: „Lucrurile au fost destul de bune, chiar dacă s-a decalat timpul. Am avut noroc că a fost mult salcâm, multă miere de salcâm am scos anul trecut şi de foarte bună calitate, polen mai puţin, foarte multe flori au înflorit deodată, care de fapt înfloreau pe rând; acum au înflorit anul trecut deodată şi, clar, albina nu a putut să recolteze tot polenul care era în natură.”
Sălajul este printre judeţele fruntaşe în ceea ce priveşte producţia de polen, dar şi de miere de albine. Unde ne situăm acum?
Aurelian Cozma: „Tot prin locurile fruntaşe. Sunt mulţi apicultori în Sălaj, sunt foarte harnici. Deja sunt foarte bine pregătiţi.”
În Sălaj, consumul de produse apicole a început să crească.
Aurelian Cozma: „A început să crească consumul. Eu locuiesc la ţară şi văd din ce în ce mai mulţi oameni care îşi diversifică consumul de produse, adică dacă până acum doi-trei în urmă consumau numai miere, acum în sfârşit consumă şi polen şi sunt foarte surprins, au început să consume de când a început şi pandemia foarte multă tinctură de propolis.”
Marea problemă a apicultorilor sălăjeni este prezenţa pe rafturile magazinelor a unor produse cu aspect de miere, dar care nu conţin produs apicol real decât în proporţie foarte mică, restul fiind zahăr sau alte ingrediente. Asemenea produse sunt mult mai ieftine, iar riscul de confuzie este mare.
RADOR
Foto: Pixabay