Comisia prezintă un raport privind punerea în aplicare a normelor UE împotriva practicilor comerciale neloiale în lanțul de aprovizionare cu alimente
Comisia publică un raport privind punerea în aplicare a Directivei privind practicile comerciale neloiale (PCL ) în lanțul de aprovizionare cu alimente.
Articol de Simona Lazăr, 01 Iulie 2024, 17:43
Acesta a fost unul dintre angajamentele Comisiei, prezentate la 15 martie, de a consolida poziția agricultorilor în lanțul de aprovizionare cu alimente. Adoptată în 2019, așa-numita directivă privind practicile comerciale neloiale interzice 16 practici care pot avea efecte dăunătoare asupra celor mai slabi actori din lanț, în special agricultorii și furnizorii mai mici. Îmbunătățirea poziției agricultorilor în lanțul de aprovizionare cu alimente, sprijinirea veniturilor acestora și asigurarea unei remunerații echitabile sunt obiective importante ale politicii agricole comune (PAC).
Lanțul de aprovizionare cu alimente este caracterizat de diferite grade de concentrare. Dacă peste 95% dintre actorii din industria alimentară și din sectorul comerțului cu amănuntul sunt microîntreprinderi sau întreprinderi mici, pe piață predomină un număr mic de întreprinderi mari care acționează în calitate de cumpărători. În schimb, cu 9,1 milioane de ferme, sectorul agricol rămâne foarte fragmentat (17,4 hectare fiind dimensiunea medie a unei ferme în UE).
Uniunea Europeană a adoptat deja mai multe măsuri menite să abordeze această situație și să asigure un lanț de aprovizionare agroalimentar solid și echitabil, permițând agricultorilor și altor furnizori mici să profite de oportunitățile pieței. Directiva privind practicile comerciale neloiale a intrat în vigoare la 1 mai 2019 și a impus statelor membre să o transpună în legislația națională înainte de 1 mai 2021. Până în decembrie 2022, toate statele membre au notificat Comisiei transpunerea sa completă. În general, aplicarea directivei câștigă teren și va contribui la un grad tot mai mare de protecție a agricultorilor și a furnizorilor mai slabi.
Principalele constatări
O mare majoritate a statelor membre au adoptat un nivel mai ridicat de protecție, făcând astfel uz de posibilitatea de a adopta sau de a menține norme naționale care depășesc practicile interzise de directivă. Au fost desemnate autorități de punere în aplicare în toate țările UE. În 2023, au fost deschise aproximativ 1 500 de investigații, dintre care aproximativ 17% au condus la constatarea unei încălcări sancționată cu amendă.
Cele mai frecvente practici comerciale neloiale detectate au fost plățile întârziate pentru produsele agricole și alimentare perisabile sau neperisabile (50% și 13%), plățile care nu au legătură cu o anumită tranzacție (7%), plățile solicitate furnizorului pentru acțiuni de marketing (7%), precum și pentru stocare, afișare și listare (7%). Aproximativ 41% din practicile neloiale detectate au fost identificate la nivelul comerțului cu amănuntul (47% în 2022), 36% la nivelul industriei alimentare (27% în 2022) și 22% la nivelul comerțului cu ridicata (25% în 2022).
Raportul de astăzi evidențiază, de asemenea, domenii care necesită îmbunătățiri. Cel mai recent sondaj privind practicile comerciale neloiale în lanțul de aprovizionare cu alimente a arătat că gradul de conștientizare cu privire la existența normelor UE privind această chestiune importantă este încă prea scăzut (38% dintre respondenți). De asemenea, o mare parte dintre respondenți (57%) nu cunoșteau autoritățile naționale de aplicare a legii.
Atunci când au fost întrebați de ce nu au raportat o practică comercială neloială de care au avut parte, respondenții au indicat în principal teama de o formă de represalii din partea cumpărătorului (30%), urmată de faptul că au considerat că este o practică obișnuită în sector (23%) sau de faptul că au crezut că autoritatea publică de aplicare a legii nu ar fi în măsură să o gestioneze (17%). De asemenea, aplicarea transfrontalieră adecvată întâmpină încă prea multe obstacole în această privință.
Pentru a însoți punerea în aplicare a normelor și schimbul de bune practici, Comisia Europeană a facilitat înființarea Rețelei de aplicare a UTP. Compusă din reprezentanți ai autorităților naționale de aplicare, aceasta contribuie la asigurarea unei abordări comune privind aplicarea normelor și poate emite recomandări.
Angajamentele Comisiei
Ca parte a propunerilor sale de consolidare a poziției agricultorilor în lanțul de aprovizionare cu alimente, Comisia va propune în acest an noi norme privind aplicarea transfrontalieră împotriva practicilor comerciale neloiale.
Comisia întreprinde mai multe acțiuni pentru a corecta în continuare dezechilibrele din lanțul valoric. În primul rând, Comisia înființează Observatorul lanțului agroalimentar al UE (AFCO) pentru a spori transparența prețurilor, structura costurilor și distribuția marjelor și a valorii adăugate în lanțul de aprovizionare. În al doilea rând, Comisia va propune modificări specifice ale Regulamentului de instituire a unei organizări comune a pieței produselor agricole (OCP ). Acestea vor include noi norme privind contractele încheiate între agricultori și cumpărători și o consolidare a organizațiilor de producători pentru a permite agricultorilor să coopereze și să acționeze colectiv într-un mod mai eficient.
Raportul de astăzi va fi utilizat, de asemenea, pentru o evaluare mai detaliată a punerii în aplicare a Directivei UTP pe care Comisia o va prezenta în 2025 și care ar putea fi însoțită, dacă este cazul, de propuneri legislative.
Practici comerciale neloiale interzise la nivelul UE
Practici comerciale neloiale negre (interzise, indiferent de circumstanțe):
Plăți mai târziu de 30 de zile pentru produse agricole și alimentare perisabile
plăți mai târziu de 60 de zile pentru produsele agroalimentare neperisabile
Anulări cu preaviz scurt ale produselor agroalimentare perisabile
Modificarea unilaterală a contractului de către cumpărător
Plata pentru servicii fără legătură
Transferul riscului de pierdere și deteriorare către cumpărător
Refuzul unei confirmări scrise a contractelor de furnizare de către cumpărător, în ciuda solicitării furnizorului
utilizarea abuzivă a secretelor comerciale de către cumpărător
represalii comerciale din partea cumpărătorului
Transferarea către furnizor a costurilor de examinare a reclamațiilor clienților
Practici comerciale neloiale gri (interzise numai, dacă nu au fost convenite în prealabil în termeni clari și neechivoci între părți):
Cumpărătorul returnează furnizorului produsele nevândute
Plata furnizorului pentru stocare, afișare și listare
Plata furnizorului pentru promovare
Plata furnizorului pentru publicitate
Plata furnizorului pentru marketing
Plata furnizorului pentru personalul cumpărătorului, amenajarea spațiilor