Gala Profesorului Anului 2025 deschide nominalizările pentru recunoașterea dascălilor de excepție din mediul rural
Educația în mediul rural este esențială pentru viitorul comunităților, iar Gala Profesorului Anului din mediul rural, organizată de Tichforumenia, își propune să aducă recunoaștere publică dascălilor care transformă școlile de la sat prin implicare, dedicare și pasiune.
Articol de Ramona Alexandrescu, 12 Noiembrie 2024, 11:43
Nominalizările pentru Gala din 2025 sunt deschise din această săptămână, iar oricine elevi, colegi de cancelarie, părinți sau membri ai comunității, poate propune un profesor care merită recunoaștere, printr-un formular disponibil pe site-ul organizației.
„Gala Profesorului Anului din mediul rural este evenimentul prin care vrem să arătăm că și în sate se poate vorbi despre profesionalism și excelență în educație,” a declarat Gena Francu, coordonatoarea evenimentului, în cadrul emisiunii „Viața la țară”, moderată de Alexandra Vuță.
Gena Francu a subliniat importanța implicării tuturor pentru a-descoperi pe acei dascăli care își dedică timpul și energia nu doar predării, ci și transformării vieții elevilor și a comunității.
Gala include șapte categorii distincte de premii, fiecare fiind concepută pentru a recunoaște aspectele esențiale ale educației și provocările specifice mediului rural. „Nu am ales întâmplător aceste categorii, ele reflectă provocările reale din mediul rural, de la educația preșcolară la literație, abilități socio-emoționale și prevenirea abandonului școlar,” a explicat Francu.
Cele șapte categorii de premiere includ:
Profesori din învățământul preșcolar, recunoaștere pentru cei care asigură o educație solidă încă de la vârste fragede.
Literație, premii pentru profesorii care ajută elevii să-și dezvolte abilitățile de scris, citit și înțelegere a textului, elemente esențiale pentru progresul academic.
Abilități socio-emoționale, acordat profesorilor care cultivă dezvoltarea emoțională a copiilor, oferindu-le suport pentru a înțelege și a gestiona propriile emoții.
Leadership pentru elevi, pentru cei care îi încurajează pe elevi să-și dezvolte abilități de lideri și să contribuie activ la comunitatea lor.
Prevenirea abandonului școlar, o categorie destinată profesorilor care se luptă să mențină elevii în școală, în ciuda dificultăților economice și sociale.
Implicare în comunitate, pentru dascălii care depășesc granițele clasei și se implică activ în viața comunității.
Profesori de excelență, o categorie dedicată acelor dascăli care se remarcă prin profesionalism și rezultate excepționale.
„Sunt categorii care subliniază importanța fiecărui aspect al educației și ne ajută să descoperim profesorii care fac o diferență reală în viața copiilor,” a subliniat Gena Francu.
Invitata emisiunii „Viața la țară” a povestit despre experiențele întâlnite în cei 11 ani de activitate ai organizației Tichforumenia. Gena Francu a subliniat că profesorii de la sat sunt de multe ori „mai mult decât dascăli”, implicându-se în mod activ în sprijinirea elevilor și a familiilor acestora. „Am întâlnit profesori care țineau legătura cu părinții elevilor în afara orelor de curs, îi sprijineau în chestiuni personale și se asigurau că acești copii beneficiază de condițiile necesare pentru a învăța. Asemenea oameni sunt cei care sfințesc locul și depășesc granițele meseriei de profesor,” a spus Francu.
Realizatoarea Alexandra Vuță a observat că nominalizările pentru categoriile „Implicare în comunitate” și „Literație” au fost numeroase.
Francu a explicat că acestea reflectă tendința profesorilor din mediul rural de a aborda educația holistic, sprijinind copiii în dezvoltarea abilităților fundamentale de citit și scris, dar și în integrarea socială.
„Nominalizările în aceste categorii sunt semnificative , peste 30 la fiecare. E o dovadă a faptului că profesorii de la sat nu doar predau, ci se implică activ în viața elevilor,” a adăugat ea.
Francu a explicat că scopul Galei Profesorului Anului din mediul rural este de a schimba percepția asupra rolului profesorului la sat.
„Educația nu este doar despre a veni, a preda lecția și a pleca acasă. Nu este doar despre a avea olimpici. Este despre a vedea copilul dincolo de sala de clasă, despre a înțelege condițiile din care provine și a-l sprijini să progreseze,” a explicat ea.
Un aspect remarcabil este că evenimentul recunoaște dascăli care nu fac parte din rețeaua Tichforumenia. „Căutăm profesori care nu au fost implicați în activitățile noastre și care, din proprie inițiativă, fac eforturi pentru a suplini lipsurile din educația rurală,” a subliniat Francu.
De exemplu, a menționat că unii profesori de biologie sau alte materii își dedică timp suplimentar pentru a organiza activități remediale de citire și scriere, sprijinind elevii să își dezvolte abilitățile de bază, chiar dacă acest lucru nu face parte din atribuțiile lor oficiale.
Unul dintre cele mai mari provocări din educația rurală rămâne dezvoltarea literației abilități de citire, scriere și înțelegere a unui text.
Francu a explicat că, deși problemele de literație afectează întreaga țară, în mediul rural ele sunt și mai evidente.
„Profesorii care se implică în remedierea acestor lipsuri, chiar și în afara orelor de curs, sunt esențiali pentru educația din mediul rural. Testele PISA ne arată că avem de lucrat pe partea de literație, dar sunt dascăli care preiau această sarcină și organizează sesiuni de recuperare, sprijinindu-și elevii să atingă un nivel funcțional de înțelegere,” a explicat ea.
Gala Profesorului Anului din mediul rural este, astfel, un moment de celebrare a celor care se dedică acestui scop și un pas important în recunoașterea eforturilor lor.
Evenimentul contribuie la schimbarea percepției asupra educației din mediul rural, dovedind că profesionalismul și excelența pot fi atinse și în aceste comunități.
Prin recunoașterea dascălilor care își dedică viața pentru a transforma educația de la sat, Gala Profesorului Anului din mediul rural aduce în atenția publicului rolul esențial al acestora în societate, subliniind faptul că schimbarea începe cu cei care cred în potențialul fiecărui copil, indiferent de condițiile în care acesta învață.