JURNALUL.RO - Topul celor mai controversate proiecte de infrastructură
Unele drumuri par a nu se termina niciodată în România, după 25 de ani în care s-au schimbat 22 de miniştri la Transporturi. De la problemele legislative, care au făcut posibile contestaţii şi procese interminabile pentru licitaţii, până la răzgândiri, anulări ale finanţărilor şi schimbări de proiecte, toate au dus la un rezultat dezastruos: România fără drumuri.
28 August 2015, 03:31
Locul 1 - Bechtel
Cel mai costisitor kilometru din lume
După aproape 12 ani, cea mai scumpă autostradă din lume a-nghiţit 1,8 miliarde de euro pentru 52 km finalizaţi. La finalul primului deceniu de la semnarea contractului, statul român plătise 1,4 miliarde de euro către Bechtel pentru 52 de kilo-metri de autostradă finalizaţi şi alţi 64 de kilometri în lucru.
Deja celebra autostradă Bechtel, cea mai scumpă din lume, a schimbat trei premieri, doi preşedinţi de stat şi cinci miniştri ai Transportu-rilor. Demarată în 2004, ar fi trebuit să fie gata în 2011, să aibă 415 kilometri şi să coste 2,2 miliarde de dolari, dar s-a ajuns la costuri de 2,52 miliarde de dolari (1,8 miliarde de euro) pentru doar 116 kilometri.
Costul iniţial al kilometrului de autostradă era de 3,78 milioane de euro, dar a crescut la 15,5 milioane de euro, cu 400% mai mult. „Bechtel a venit în România mai mult prin intervenţii politice şi senzaţia noastră, a constructorilor, a fost că a venit crezând că va putea obţine foarte mulţi bani.
Curios este faptul că Bechtel a făcut lucrări foarte bune în alte ţări, dar în România a avut în zonele de construcţie numai indieni, pachistanezi, turci, oameni de slabă factură profesională, care au avut doar scopul de a câştiga bani, indiferent de situaţie.
S-au propus soluţiile cele mai ieftine, cu materialele cele mai ieftine. A fost cea mai costisitoare lucrare pentru că au dat statul român în judecată de mai multe ori şi, uneori, au obţinut bani fără a mai face lucrarea. Ei făceau lucrări supradimensionate care nu-şi aveau rostul, creşteau lungimea, diametrul, deci şi preţul, absolut nejustificat”, a explicat, pentru Jurnalul Naţional, Nicolae Boţu, profesor la Facultatea de Construcţii şi Instalaţii, Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi din Iaşi.
Locul 2 - Drumul European 79 Deva-Oradea
Cel mai lent drum național din țară
Și-a căpătat supranumele de cel mai lent drum, din cauza lucrărilor de reabilitare care lau transformat în şantier, în ultimii şapte ani.
Valoarea totală a proiectului este de 932.977.318 lei. Pentru DN 76 OradeaDeva şi pentru sectorul OradeaBeiuş, prima licitaţie de reabilitare sa făcut în 2008, dar firma câştigătoare a intrat în insolvenţă şi au fost organizate noi atribuiri de lucrări în 20122013.
În 2014, pe tronsonul OradeaDeva au lucrat patru firme, în stadii diferite ale lucrării. Conform noilor contracte, drumul ar fi trebuit să fie circulabil în 2015, dar este încă departe de a fi finalizat. De fapt, este un adevărat coşmar.