Înapoi la școală, optimism și provocări în noul an școlar
Noul an școlar a început cu emoții și așteptări mari atât pentru profesori, cât și pentru elevi. Potrivit unui sondaj realizat de World Vision România, șase din zece cadre didactice se declară foarte motivate să își îndeplinească responsabilitățile și să contribuie la creșterea calității educației în mediul rural.
Articol de Ramona Alexandrescu, 11 Septembrie 2024, 10:08
Cu toate acestea, provocările nu sunt puține. În contrast, doar 35% dintre elevi se consideră moderat motivați, în timp ce 15% afirmă că sunt puțin sau deloc entuziasmați de noul an școlar.
Discrepanțele nu se opresc aici. Deși 70% dintre profesori se simt foarte pregătiți să facă față noilor provocări, doar 24% dintre elevi spun același lucru. Această diferență relevă o realitate dureroasă: elevii din România se confruntă cu un nivel mai ridicat de incertitudine și dificultăți în adaptarea la cerințele școlii, mai ales în mediile defavorizate.
Un alt aspect care afectează atât elevii, cât și profesorii este situația financiară precară a multor familii. Trei din zece părinți recunosc că abia fac față cheltuielilor de la o lună la alta, în timp ce 8% dintre părinții din mediul rural au fost nevoiți să întrerupă școala pentru unul sau mai mulți copii din cauza lipsei de bani. Fundația World Vision România subliniază gravitatea acestor statistici și atrage atenția asupra unui adevăr dureros: pentru unii copii, masa primită la școală este singura masă a zilei. Programul național „Masă Sănătoasă” devine astfel o salvare pentru 22% dintre copii, dar și o mărturie a dificultăților economice cu care se confruntă familiile lor.
Într-un interviu acordat realizatoarei Tatiana Mircea în cadrul emisiunii” Viața la țară”, Mirela Steco, profesoară cu 30 de ani de experiență în Maramureș, ne-a împărtășit emoțiile ei la începutul acestui an școlar: „Fiecare început de an școlar este o șansă de a ne reîndrăgosti de învățare, de noi și de comunitatea pe care o formăm împreună. Copiii, părinții și profesorii vin cu un amestec de frică, curaj și entuziasm. Dacă ne păstrăm această energie pozitivă, rezultatele vor fi mai bune.”
Pe lângă provocările financiare și lipsa de motivație a elevilor, un alt obstacol major este lipsa de sprijin educațional din partea părinților. Majoritatea acestora, adică 51%, au doar zece clase sau mai puțin, ceea ce le îngreunează capacitatea de a-și ajuta copiii la teme sau de a-i susține în procesul de învățare. Mai grav, 23% dintre copiii din familiile defavorizate nu primesc suficientă mâncare, fiind nevoiți să cedeze porția lor adulților care muncesc.
Totuși, Mirela Steco subliniază importanța „împreună-lui” – acel sentiment de apartenență care poate transforma prima zi de școală într-o experiență pozitivă. „Fiecare început de an ne oferă oportunitatea de a crea un spațiu sigur și primitor pentru copii, în care ei să se simtă apreciați și sprijiniți. Dacă toți, de la profesori până la părinți și bunici, ne-am concentra pe ce putem oferi mai bun, am putea construi o lume mai bună pentru copii”, a adăugat ea.
În timp ce cadrele didactice și organizațiile precum World Vision România depun eforturi considerabile pentru a reduce decalajele educaționale și a sprijini copiii din comunitățile vulnerabile, mai este încă un drum lung de parcurs. Parteneriatele cu Ministerul Educației și programele de formare a profesorilor și directorilor din școli defavorizate sunt pași esențiali în această direcție. Cu toate acestea, esențial rămâne sprijinul comunității în ansamblul său, fie că vorbim despre părinți, autorități locale sau profesori dedicați.
Mirela Steco ne-a lăsat cu un îndemn puternic: „Să ne uităm la copiii noștri nu ca la niște oameni mici și neputincioși, ci ca la viitorii lideri care ne vor decide soarta. Să le oferim tot ce avem mai bun, pentru ca ei să devină cea mai bună versiune a lor.”
Este clar că începutul de an școlar aduce cu el atât provocări imense, cât și oportunități de schimbare. Cheia succesului constă, așa cum subliniază profesorii și specialiștii din educație, în colaborare și sprijin reciproc. Doar așa putem asigura un viitor mai bun pentru generațiile viitoare.