De ce unii oameni sunt stângaci? Iată care sunt explicaţiile oamenilor de ştiinţă

Faptul că majoritatea oamenilor folosesc mâna dreaptă pentru activităţi care necesită îndemânare şi control, ne determină să credem este normal să ne naştem dreptaci.

Însă nici cei care sunt privaţi de abilitatea de a folosi mâna dreaptă pentru activităţile curente, cărora le spunem „stângaci”, nu pot fi plasaţi dincolo de normalitate.

Statistic vorbind, aproximativ 88% dintre oameni preferă să își folosească mâna dreaptă pentru sarcini complexe, aproximativ 10% preferă mâna stângă, iar 2% spun că nu au nicio preferință și pot folosi ambele mâini, aceştia fiind considerati ambidextri.

Studiile au arătat faptul că există mai mulți stângaci de sex masculin (13%) decât de sex feminin (9%).

Cert este că dexteritatea nu este o alegere, iar dovezile arheologice arată că așa stau lucrurile de 500.000 de ani încoace.Aproximativ 10% din rămășițele umane releva diferențe asociate în lungimea brațului și densitatea osoasă, iar unele unelte străvechi și artefacte arată dovezi ale folosirii mâinii stângi.

Abilitatea de a-ţi folosi mâna stângă pentru activităţi cum ar fi scrisul, nu este nicidecum un handicap, ci o “moştenire” genetică ce se dezvoltă atât de devreme, încât poate fi descoperită înainte de naştere, în timpul vieţii intrauterine.

Cel puţin aşa ne relatează oamenii de ştiinţă, care au analizat ADN-ul a peste 1,7 milioane de oameni și au descoperit 41 de regiuni ale genomului asociate care îi fac pe oameni stângaci și alte șapte care îi fac ambidextri.

Cercetările care au analizat tiparele de îndemânare la gemeni și familii arată că cea mai mare parte a variației se datorează unor factori non-genetici, precum mediul în care dobândim abilitățile motorii.Cu toate acestea, genetica joacă un rol semnificativ.

Analizele genetice recente au folosit „studii de asociere la nivel de genom” (GWAS) pentru a căuta o legătură între o trăsătură de interes și numărul de copii ale unei variante genetice pe care o are cineva.

Tendinţa de a mişca mai mult una dintre mâini apare încă din viaţa intrauterină, în jurul celei de-a opta săptămâni de sarcină, potrivit unor descoperiri recente făcute cu ajutorul ecografiilor.Potrivit studiilor, cortexul motor din creier este responsabil de mişcările braţelor şi ale mâinilor, care trimite semnale către măduva spinării. Această comandă se transformă în mişcare. Cortexul motor nu este conectat cu măduva spinării de la început, iar „alegerea” uneia dintre mâini apare înainte ca aceste conexiuni să se formeze. Acesta este motivul pentru care cercetătorii cred că folosirea mâinii drepte sau a celei stângi este decisă la nivelul coloanei vertebrale.

Diferenţe între segmentele stâng şi drept ale măduvei spinării fătului sunt vizibile cu ajutorul analizelor ecografice performante încă din a opta săptămână de viaţă intrauterină, iar aceste diferenţe controlează mişcările mâinilor şi picioarelor.

Sursa foto: Wikipedia